23 April 2009

terharunya>pengorbanan seorang ibu

aku cukup terharu dengan entry blogger mama aqilah nih.. Dan aku teringin nk letak entry nie kt blog aku.utk bacaan anak aku bila dia besar nti.aku tahu suatu hr nti dia juga akan baca segala coretan yg ada dlm blog aku nie.

>>>Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.

Kos upah membantu ibu:
1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4.00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.
1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan : PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu : PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu : PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu : PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu : PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku : PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu.

Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, "Saya Sayang Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada muka surat yang sama ditulisnya.

4 ulasan:

  1. salam kenal Ifa...

    Ya memang betul..kasih sayang ibu sukar ditukar ganti..Ia terlallu berharga pada kita..:D

    BalasPadam
  2. tu ler kan
    bila kita dah jd ibu
    baru kita sedar mcmana mak kita bela/jaga kita
    dr kecik sapai besar
    x penah mrungut..x penah mintak balasan kan..


    re: huhhh! kak farah masa tgk video tuh
    nak marah ada..nak nangis ado
    bangang nye bibik bodus

    BalasPadam
  3. kiter bila jadi mak ni... baru la faham camner perasaan seorg ibu .... dari ngandungkan kiter & mendidik kiter hingga berjaya... besar tuh... tp kalo anak2 x reti hargai org tua... cukup kiter hangin....

    BalasPadam
  4. salam kenalan....

    mmg pengorbanan ibu x dpt dibalas dngn wang ringgit....hanya kasih sayang jek yg boleh membuat merek gembira kan?

    BalasPadam